EKONOMIKA / Spotřebitel

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
6.11.2017

Jak se bránit, když obchodník zamítá reklamace jak na běžícím pásu?

Možná se i vám stalo, že prodávající zamítl vaši reklamaci, aniž by se vadou pořádně zabýval a aniž by vám své rozhodnutí jakkoliv vysvětlil. Co v takové situaci dělat? Věděli jste, že pokud zboží reklamujete během prvních šesti měsíců od koupě, zákon připisuje veškerou odpovědnost za vady prodávajícímu? Co to v praxi znamená?

Aby mohl prodávající reklamaci zamítnout, musí pro to mít některý ze zákonných důvodů. Těmi jsou především mechanické poškození a běžné opotřebení zboží. Není ale možné zamítat reklamaci kvůli mechanickému poškození, pokud přímo nesouvisí s reklamovanou vadou. Například reklamaci vady softwaru počítače by prodávající neměl zamítnout s konstatováním, že jste přinesli počítač do reklamace s prasklým displejem.

Pokud prodávající navíc zamítá reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí zboží, neobejde se jen s lakonickým sdělením, že vada vznikla mechanickým poškozením nebo že se jedná o běžné opotřebení věci. „Zákon říká, že projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla od počátku vadná. Pro prodejce to znamená, že pokud chce reklamaci zamítnout, musí toto zákonné tvrzení vyvrátit,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Vyvrátit zákonnou domněnku odpovědnosti za vadu může prodávající například tím, že si nechá vadu odborně posoudit a spotřebiteli následně předloží vyjádření technika nebo nezávislého znalce. „Jestliže prodávající zamítnutí reklamace neodůvodní, můžete namítat nevyřízení reklamace řádně v zákonné 30denní lhůtě a od smlouvy odstoupit,“ radí Lukáš Zelený.

To, že zákon přisuzuje prodávajícímu odpovědnost za vadu jen v prvních šesti měsících, však neznamená, že by měl prodávající později na odůvodnění zamítnuté reklamace zcela rezignovat. Správně posoudit vadu a řádně vyřídit reklamaci je jeho zákonnou povinností i přesto, že v této době již nenese důkazní břemeno. Pokud se prodávající vůbec nezabývá vytýkanou vadou, nelze reklamaci považovat za řádně vyřízenou. „Prodávající se tak dopouští přestupku podle zákona o ochraně spotřebitele. Spotřebitelé se mohou s podnětem obrátit na Českou obchodní inspekci, která má pravomoc uložit obchodníkovi pokutu až do výše 3 000 000 Kč,“ říká Zelený.

Někteří lidé se domnívají, že pokud zboží reklamují během šesti měsíců od koupě, mohou okamžitě odstoupit od smlouvy. Takové právo jim ovšem zákon nepřiznává. „Zákonné nároky se v průběhu trvání záruky nemění. To znamená, že i během prvního půl roku máte právo v prvé řadě na opravu, případně výměnu vadného zboží. V prvních šesti měsících je ale pozice spotřebitele silnější právě z toho důvodu, že zákon připisuje veškerou odpovědnost za vady prodávajícímu, kterému tím ztěžuje případné zamítnutí reklamace,“ ozřejmuje Zelený.

Autor / zdroj: Vanda Jarošová

Doporučujeme

Veletrh WORLD OF BEAUTY & SPA

Již 24. veletrh kosmetiky, krásy a zdravého životního stylu WORLD OF BEAUTY & SPA se představí na podzim ve dnech 8. a 9. září 2017 v moderní hale PVA Expo Praha Letňany. Nenechte si ujít nové trendy a zajímavosti ze světa kosmetiky, kadeřnictví, nehtové modeláže, wellness péče, ale i alternativní péče o tělesné a duševní zdraví. Jedním z "hitů" bude anti-aging či přírodní péče spolu s BIO kosmetikou. Těšit se můžete také na bohatý program zaměřený na trendy v líčení, účesech i odívání.

Agentura práce působící v Praze přijme zaměstnance do odpadního průmyslu na pozici METAŘ A POPELÁŘ

Práce na hlavní pracovní poměr i na dohodu o pracovní činnosti • Dobré platové podmínky • Možnost pravidelných záloh • Profesionální přístup k zaměstnancům. Telefonní kontakt: 800 100 166, 724 984 850, 724 984 844, volejte mezi 10–14 hod.

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Sedm nových crashtestů – Škodě Karoq se dařilo

Při výběru auta je bezpečnost jedním z nejdůležitějších kritérií. Program Euro NCAP zveřejnil nové výsledky nárazových zkoušek modelů Citroën C3 Aircr

Post

Slávistky vyhrály nad Stjarnanem

Fotbalistky Slavie v osmifinále Ligy mistryň vyhrály venkovní zápas se Stjarnanem 2:1 po brankách Divišové a Svitkové. Odveta se hraje za týden v Eden

Post

Neřád okradl seniorku

Stařenka uvěřila vymyšlené legendě. Hledaný jí pak okradl přímo u ní doma. Pomůžete?

Reklama

garaze.fabrego.cz

Reklama

PARTNEŘI

www.beautyexpo.cz www.beautyexpo.cz AURUM AESTHETIC CLINIC s.r.o. studioamos.cz Poliklinika na Národní Agentura práce Amboseli www.conpass.cz Stellis s.r.o. garaze.fabrego.cz Maminčino koření www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz

REKLAMA